info@milad-tech.com 09916035628
چگونه اپلیکیشن های موبایل خوب بسازیم؟ February 07, 2022 - توسط مدیر

چگونه اپلیکیشن های موبایل خوب بسازیم؟

نوشتن یک اپلیکیشن موبایل برای اندروید یا iOS آسان است، اما طراحی یک اپلیکیشن موبایل عالی می تواند یک چالش باشد. با این ده نکته سریع یاد بگیرید که چگونه برنامه های موبایل بهتری بنویسید!


۱. متمرکز بودن اپ


بهترین برنامه های موبایل بر انجام یک کار بسیار خوب تمرکز می کنند. شما باید بتوانید کاری را که برنامه خود انجام می دهد در یک جمله بدون هیچ «و» توصیف کنید. کاربر باید بتواند پس از استفاده از هدف اصلی خود، آن را راه اندازی کند، از آن استفاده کند و در چند ثانیه آن را کنار بگذارد. اگر کاربر مجبور باشد در چهار سطح از منوها پیمایش کند تا کارآمد باشد، برنامه شما به سرعت حذف خواهد شد.


۲. از دکمه Back به درستی استفاده کنید


در اندروید، دکمه بازگشت سیستم عامل اصلی باید کاربر را به طور مداوم به عقب هدایت کند. در iOS که دکمه برگشت نرم افزار کنترل می شود، همیشه باید دکمه برگشت را ارائه دهید و همیشه باید در گوشه سمت چپ بالا و جایی که کاربر انتظارش را دارد باشد. پیروی از قراردادهای رفتار دکمه پشتی و مکان خاص سیستم عامل شما برای برآورده ساختن برنامه شما با انتظارات کاربر بسیار مهم است.


۳. به صفحه کلید فکر کنید


اکثر برنامه های تلفن همراه دارای یک یا چند صفحه نمایش هستند که از ورودی صفحه کلید استفاده می کنند. متأسفانه بسیاری از طراحان به این فکر نمی کنند که پس از فعال شدن صفحه کلید روی صفحه نمایش چگونه به نظر می رسد. هنگامی که آزمایش خود را انجام می دهید، مطمئن شوید که کاربر همیشه زمینه کافی روی صفحه را دارد تا بداند چه کاری انجام می دهد، حتی زمانی که صفحه کلید روی صفحه فعال است.


۴. Placeholder ها را به طور متفکرانه در نظر بگیرید


اگر برنامه شما فقط دارای چند فیلد ورودی داده باشد، Placeholder های داخل فیلد گزینه بهتری هستند و می‌توانند برنامه شما را تمیزتر نشان دهند. اگر برنامه شما بیش از چند فیلد ورودی داده داشته باشد، استفاده از Placeholderها به جای برچسب فیلدها می توانند بسیار گیج کننده باشند. هنگامی که کاربر برخی از اطلاعات را در فیلد وارد کرد، هیچ اطلاعی در مورد فیلد پر شده در دسترس نخواهد بود و نمی‌دانند که اطلاعات وارد شده در مورد چه موضوعی است.


۵. ویژگی های جدید را به چالش بکشید


در زمان های قدیم طراحی اپلیکیشن، توسعه دهندگان نرم افزار بر روی افزودن هر چه بیشتر ویژگی های ممکن به برنامه های خود تمرکز داشتند. آنها موفقیت را بر این اساس ارزیابی کردند که بتوانند کادرهای بیشتری را نسبت به رقبا ایجاد کنند. انقلاب موبایل واقعاً این را تغییر داده است.


در برنامه های دسکتاپ، یک ویژگی بسیار مفید در منوی فرعی اضافه شده بود  که برخی کاربران آن را مفید می دیدند، احتمالاً ایده خوبی بود زیرا می تواند وجه تمایز برنامه شما در مقابل رقبا باشد. در برنامه های تلفن همراه، یک ویژگی بسیار مفید، باعث می شود رابط کاربری شما را به هم ریخته و ناوبری را دشوار می کند.


۶. تب ها را در جای مناسب قرار دهید


در iOS، تب اصلی شبیه تب های دیگر نیست. آنها آیکون هایی در پایین صفحه هستند که کاربر از آنها برای جابجایی بین صفحات اصلی برنامه استفاده می کند. کاربران iOS این عملکرد را در بالای پنجره جایی که یک کاربر اندروید انتظار دارد قرار بگیرد، انتظار ندارند. در اندروید، تب ها معمولاً در بالای برنامه قرار می‌گیرند و می‌توانند از چپ به راست حرکت کنند.


نکته کلیدی در اینجا این است که اگر برنامه شما نیاز به استفاده از "تب" به عنوان انتقال بین صفحات اصلی داشته باشد، باید آنها را در iOS در مقایسه با اندروید متفاوت قرار دهید.


۷. مراقب اندازه دکمه های خود باشید


گرایشی در طراحی ساده وجود دارد که می‌گوید برای اضافه کردن یک چیز دیگر، اگر فقط دکمه‌ها یا اندازه فونت‌ها را کمی کوچک کنیم، می‌توانیم همه چیز را در آن جا دهیم. این یک سراشیبی خطرناک و لغزنده است. اگر تا به حال سعی کرده اید از یک صفحه وب در گوشی هوشمند خود استفاده کنید که برای موبایل طراحی نشده است، می دانید که این تجربه می تواند یک تلاش خسته کننده در زوم کردن به اندازه کافی برای کلیک بر روی لینک صحیح باشد. در یک برنامه، از آنجایی که کاربر گزینه بزرگنمایی را ندارد، حتی مشکل‌سازتر است.


اندازه دکمه های خود را به اندازه کافی بزرگ نگه دارید تا به راحتی از آن استفاده کنید و برنامه خود را روی یک تلفن کوچک مانند iPhone 4 آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هنوز به راحتی قابل استفاده است.


۸.  قرار دادن دکمه را در نظر بگیرید


زمانی که کاربر گوشی هوشمندی را در دست می گیرد، انگشت شست به راحتی به نیمه پایین صفحه نمایش می رسد. کاربران راست دست می توانند به راحتی به سمت راست و پایین گوشی دسترسی داشته باشند و چپ دست ها برعکس.


اگر می خواهید کاربر بتواند از برنامه به صورت یک دست استفاده کند، این را در نظر داشته باشید.


۹. اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را ارائه دهید


هر زمان که درخواستی برای ورودی به کاربر ارائه می دهید، به این فکر کنید که کاربر برای تصمیم گیری در مورد چه اقدامی به چه اطلاعاتی نیاز دارد. اگر رابط کاربری شما این اطلاعات را در همان مکانی که از آنها درخواست می‌کنید در دسترس قرار ندهد، ممکن است لازم باشد آن‌ها را لغو کرده و به جایی که قرار است اطلاعات دریافت کنند برگردند و تصمیم بگیرند.


از درد و رنج کاربران خود صرفه جویی کنید و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را در مکانی که قرار است تصمیم گیری شود، ارائه دهید.


۱۰. به وضوح تصویر خود دقت کنید


تلفن های هوشمند مدرن دارای وضوح فوق العاده بالایی هستند که می توانند کاملاً زیبا به نظر برسند. متأسفانه اگر همچنان از تصاویر با وضوح پایین برای یک وب‌سایت به عنوان نماد خود استفاده می‌کنید، برنامه شما به‌خصوص در کنار همه فونت‌ها و گرادیان‌های رندر شده توسط سیستم‌عامل اصلی، دانه‌دار و مبهم به نظر می‌رسد. مطمئن شوید که از تصاویر 264ppi یا بالاتر استفاده می کنید و باید واضح و تمیز به نظر برسند. تبلت هایی با وضوح بالاتر نسبت به iPad با رتینا (مانند Nexus 10 با تراکم 300ppi) وجود دارد، اما تصاویر 264ppi حتی در این دستگاه ها همچنان واضح و تمیز به نظر می رسند.



0 آیتم ها
0 تومان